Guides

Sådan Forholder du Dig Til Rykkere og Pengeproblemer

Penge

Efterhånden som det er blevet mere og mere udbredt for butikker og særlige låne-virksomheder at tilbyde forbrugslån, og den samtidige nedgang i den almene forbrugers indtjeningsniveau, har der været en enorm stigning i rykkerbreve og inkasse-sager og søgning om gældssanering i Danmark. Som forbruger, skal du være opmærksom på dine rettigheder og dit ansvar, når inkasso kommer og banker på døren. I denne artikel vil jeg give de nødvendige oplysninger, så du som forbruger bedst muligt kan håndtere rykkere og pengeproblemer.

Der kommer en tid, hvor vi frygter kigge i postkassen, fordi vi ved, at der kun er rykkere krav fra inkasso, for vores udestående gæld. Som modtager af disse breve, er det dog ikke i din bedste interesse at ignorere dem. At ignorere dem svarer blot til, at acceptere den oprindelige gæld plus eventuelle gebyrer, i forbindelse med indsamlingen af denne gæld. Så hvad bør du gøre, når du sidder med sådan et brev?

I den første meddelelse fra inkasso-firmaet, skal du være opmærksom på detaljerne i brevet. Loven i Danmark kræver, at virksomheden, når den kommunikerer med en forbruger, giver skriftlig meddelelse om gælden. Denne meddelelse skal indeholde følgende:

  1. Gældens størrelse
  2. Navnet på den kreditor, til hvem beløbet skyldes
  3. En erklæring om, at forbrugeren skal bestride gældens gyldighed, eller størrelse, inden for 30 dage, hvis det ikke menes, at gælden er gyldig
  4. En erklæring om, at indsamleren, efter forbrugerens skriftlige anmodning, inden for 30 dage vil oplyse forbrugeren navnet på den oprindelige kreditor, såfremt der sættes spørgsmålstegn ved gældens gyldighed.

Af en eller anden grund undlader de fleste forbrugere at læse og reagere på inkasso-brevet, indtil det øjeblik, hvor de står over for en indkaldelse. Manglende svar på det oprindelige brev er begyndelsen på uønskede telefonopkald, yderligere breve og i sidste ende retssager. For at undgå den slags, er forbrugerens første våben til at forsvare sig, at bestride gældens gyldighed. Hvordan man gør det, forklarer vi her.

De danske love er indrettet sådan, at forbrugerne er sikret imod, at blive chikaneret af indsamlere i forsøget på at indsamle udestående gæld. Forbrugeren har desuden ret til, at underrette indsamleren om, at gælden, eller en del heraf, er bestridt, eller at forbrugeren anmoder om den oprindelige kreditors navn og adresse. Når du har anmodet om disse oplysninger, skal samleren ophøre med inddrivelse af gælden, eller en del heraf, indtil de har verificeret gælden, har sendt dig en kopi af dommen og/eller oplyst den originale kreditors navn og adresse. Det oprindelige bevis på en sådan gæld, skal være i form af en aftale eller en kontrakt, der underbygger gælden.

Så når du modtager det irriterende brev fra inkasso, må du endelig ikke smide det i skraldespanden sammen med alle reklamerne. Sæt dig ned! Tag dig lidt til til, at skrive et svar på brevet. I det svar anfører du, at du bestrider gælden, at de skal sende dig bevis for, at du skylder gælden, og at du ikke skal kontaktes, før de viser, at gælden er gyldig. Ved at tage dette første skridt, vil du spare dig selv tid og sorg fra eventuelle retssager.

Btch

The author Btch

Leave a Response